februari 17, 2017

Rack jobbing

Visual merchandising

Wat maakt dat bezoekers even stilstaan, kijken, proeven, proberen, voelen, …? Visueel aantrekkelijk presenteren. Een assortiment zo etaleren dat het uitnodigt, prikkelt om er meer van te weten én stimuleert om te kopen. Net dat is de specialisatie van een visual merchandiser. Etalages, showrooms, winkeldisplays, presentatietafels of schappen inrichten met oog voor de nodige stopkracht.  Noem het gerust ‘zakelijke creativiteit’. En die expertise is een belangrijke schakel in het (ver)kooptraject. Heeft u die niet zelf in huis, doe dan beroep op de support van ons.

Rack jobbing

Producten op een doordachte manier een mooi uitstalleven geven. Rekken vullen met visie, dat is in een notendop wat een rack jobber doet. Rack jobbing? De vertaling van de Engelse term spreekt voor zich: werk maken van merken in, om en bij de winkelrekken. Ervoor zorgen dat de producten daar optimaal uitgestald zijn, een goede uitstraling hebben én een vlotte schap rotatie kennen. Zullen we een geheim verklappen? Alles op alles zetten, om op de shelves zo’n dynamiek te creëren en te houden, daar zijn wijn verrekt goed in. Een efficiënte schapinrichting heet dat dan. Van de opmaak van een schappenplan tot en met het plaatsen en bijwerken van producten en bijhorend POS-materiaal. Bij een regelmatige store visit volgen we de goederen op en vullen ze aan. Een update wekelijks, dagelijks, … Zeg het maar.

In consignatie

Een ander voordeel is dat de artikels die in de schappen geplaatst worden een mooie tijdelijke of permanente aanvulling zijn op het assortiment, maar dat de winkel geen omkijken heeft naar de voorraad of installatie ervan.  De goederen blijven eigendom van de rack jobber – of liever gezegd het merk waarvoor hij optreedt – en worden slechts in consignatie geplaatst in de winkel. Zo betaalt de detaillist enkel voor de verkochte producten. De surplus en service die geleverd wordt door de doordachte manier van uitstallen en het bijhouden van de voorraadadministratie, verklaart ook de andere naam voor rack jobbing: service merchandising.

Volgens de regels van de kunst

Natuurlijk gaat het om meer dan louter een goede plek uitzoeken en gewoon de rekken vullen met het afgesproken artikelen volgens een vooropgesteld schema. Een professionele service merchandiser hanteert een systeem dat zijn deugdelijkheid bewezen heeft. Een paar truken van de metier?

  1. Orde en netheid: het hoeft geen betoog dat een net verzorgde, bijna millimeter nauwkeurig afgelijnde opstelling een compleet andere sfeer oproept geeft dan een wanordelijke boel.
  2. Imposant is interessant: een groot volume van eenzelfde artikel maakt indruk en trekt aan.
  3. Blokvorming: producten die per categorie gegroepeerd zijn, maken het de klant gemakkelijker om terug te vinden.
  4. Less is more: een grote hoeveelheid van een succesvol artikel, nodigt vaak meer uit dan een beperkte stock van een uitgebreid gamma. Een te ruim aanbod leidt tot keuzestress of zogenaamde ‘kiespijn’.
  5. Attractief door kleuren: contrast en afwisselende kleuren brengen de klant in een andere stemming dan een sober chic of massief geheel. Datzelfde geldt  voor de uitstraling van een  ton-sur-ton opstelling.
  6. Prijs & product: zijn de juiste schap- en prijskaartjes aanwezig? Een juiste productinfo en duidelijke prijsvermelding wekt vertrouwen. Als de klant meteen weet waar het over gaat en ziet wat het artikel kost, zal hij sneller beslissen over de aankoop dan bij giswerk.
  7. Facing & fronting: lege plekken of gaten in de presentatie geven een onverzorgde en onrustige look. Daarom horen producten altijd mooi vooraan op de schappen te staan (fronting) met de etiketten en merknaam netjes naar voor gericht (facing). Zo’n opstelling zorgt naast een professioneel en verzorgd uitzicht ook voor snelheid en winkelgemak.
  8. Voorraadbeheer: een uitgekiend voorraadbeheer, voorkomt lege ruimtes of shelves. Bovendien raken goed draaiende producten zo niet out-of-stock en zijn er geen of weinig vervallen artikelen.
  9. First In, First Out (FIFO): aandacht voor de houdbaarheid en de versheidsdatum. Goederen staan gerangschikt volgens datum. Hoe langer ze meegaan, hoe verder gestald. Hoe korter naar de vervaldag toe, hoe meer vooraan op het schap.
  10. Actualiseren: verandering van spijs doet eten. Een regelmatige aanpassing of update van het assortiment houdt de aandacht van de klant. Slecht verkopende artikelen of producten die seizoensgebonden zijn maken plaats voor nieuwe of krijgen een andere/betere plaats in de shop.
  11. POS- materiaal: communicatiedragers langs de looproute van de klant stimuleren de (ver)koop. Vlaggen, pumptoppers, banners, windmasters, schapwobblers, folderdisplays en andere product- en prijscommunicatie trekken de aandacht.

Met de gewenste bezoekfrequentie zorgen onze service merchandisers ervoor dat de winkelrekken er netjes uitzien en dat de juiste schap- en prijskaartjes aanwezig zijn. Ook controleren ze de facings en of de juiste producten op de juiste plaats gestald zijn. En natuurlijk of de producten van uw merk nog voldoende in voorraad zijn. Meer weten? Neem gerust contact  voor vragen of een vrijblijvende offerte. Tot binnenkort!